Van Heemskerk naar Akersloot

24 oktober 2023 - Akersloot, Nederland

Na onze vakantie in Griekenland is het idee om naar Santiago de Compostella te wandelen, vanaf huis, steeds wat groter en echter geworden. Het begon op Kreta, waar Vincent een envelop vond, gericht aan de vinder, met hierin een brief van een 85 jarige vrouw: "Könnte ich mein leben nochmals leben, dann..."

Een idee van ooit. Gewoon eens een keer...

Schoenen gekocht, routeboekjes van de Sint Jacobsroutes in Nederland besteld, informatie opgezocht van het Nederlands genootschap van Sint Jacob, een boek gelezen, een ander boek voor mijn verjaardag gekregen (Simpelweg gelukkig van Anne Marie Kruiper).

Vandaag ben ik begonnen. Ongetraind. Dat voel ik aan alles. Maar... ik ga niet in een keer naar Santiago. Ik ga in etappes over een langere periode. Dus de eerste aantal etappes, gebruik ik om te trainen. Tijdens het wandelen, zullen de plannen gerust wel eens aangepast worden. Zo dacht ik als tweede etappe van Akersloot naar Amsterdam te wandelen, maar na de ongeveer 12 kilometer van vandaag, weet ik dat ik langer nodig heb om te oefenen.

Vandaag liep de route vanuit thuis in Heemskerk, via Castricum naar de Sint Jacob Major kerk in Akersloot. Een fijne route, vooral door de polder. Veel dieren onderweg. Koeien, vogels, een salamander. Ook hardlopers, fietsers en mensen die hun hond uitlieten. Met regenjas door de mist en buien heen. Een bijzonder inzicht was de drukte van de snelweg waar ik wekelijks overheen rijd. Ik ervaar die drukte normaal gesproken niet zo. Maar naar de rustige wandeling voordat ik de A9 overliep, maakte de A9 erg druk. Fijn om daar weer snel van weg te kunnen lopen.

Om 9:00 uur vertrokken en om 11:00 uur kwam ik aan bij de Sint Jacobus Major kerk. Even genoten van de rust en stilte in de Maria Kapel van de kerk. Hoewel ik mijn paspoort nog niet heb, mocht ik wel al mijn eerste stempel meenemen.

De eerste stappen zijn gezet... Op naar Santiago de Compostella.